Tilskudsmuligheder

Er du medlem af Sygeforsikringen Danmark?

Almindelig tandbehandling

Til almindelig tandbehandling er der fra Den offentlige Sygesikring et fast tilskud, som mindsker egenbetaling.

Sygeforsikringen Danmark

Ved medlemskab af Sygeforsikringen Danmark ydes der tilskud til almindelig tandbehandling ud over det tilskud, der ydes fra Den offentlige Sygesikring. Der ydes også tilskud til behandlinger, som Den offentlige Sygesikring ikke giver tilskud til – f.eks. til kroner, broer, implantater og proteser.

Børn og unge

Til behandling af børn og unge med manglende anlæg af tænder, mineraliseringsforstyrrelser eller andre tanddannelsesforstyrrelser søges regionen for afholdelse af udgiften.

Tandpleje for børn

For børn og unge under 16 år, der ønsker at få tandpleje hos en privatpraktiserende tandlæge, er fra 1. januar 2018 genindført fritvalgsordningen, hvorved barnet/den unge under 16 år kan behandles hos en privatpraktiserende tandlæge mod en egenbetaling på 35 %. Patienten skal huske at give besked til kommunen herom forinden behandlingens start.

Tandpleje for unge 16-17 -årige

Unge på 16 og 17 år kan derimod vælge at modtage det vederlagsfri kommunale tandplejetilbud hos en privatpraktiserende tandlæge efter eget valg. Unge, der vælger denne løsning, meddeler kommunen hvilken tandlæge, som de ønsker at benytte.

Ved sygdom

Til tandskader, der kan relateres til sygdommen Sjøgren eller til behandling af kræft (stråle- eller kemobehandling), ansøges regionen om tilskud som tillæg til det normale tilskud fra Den offentlige Sygesikring.

Tandpleje for voksne og pensionister

Læs om de særlige tilskudsregner, der gælder for tandpleje af voksne og pensionister. Brug linket: