Er parodontose arveligt?

’De løse tænders sygdom’

Parodontose kan forebygges

Flere undersøgelser har efterhånden vist, at parodontose kan være arvelig.

Det vil sige, at hvis én af eller begge dine forældre har parodontose, vil risikoen for at du ligeledes udvikler parodontose, være forhøjet. Men mist ikke håbet, for selv om parodontose kan være arveligt, så kan det i mange tilfælde også undgås med den rette forebyggelse.

Hvad er parodontose?

Parodontose (eller paradentose) bliver også kaldt ’de løse tænders sygdom’, og rammer omkring 40 % af befolkningen. Sygdommen starter som en mindre betændelsestilstand i tandkødet, som kan medføre blødning .Opdages sygdommen ikke rettidigt, vil betændelsen brede sig til den knogle, der bærer tænderne. Dette resulterer med tiden i, at knoglen langsomt ædes op, og derved løsnes tænderne indtil de til sidst falder ud.

Sygdommen er kun meget sjældent forbundet med smerter, og det kan derfor være svært at opdage sygdommen selv. Husk derfor de regelmæssige tandlægebesøg, så parodontose kan opdages i tide, inden sygdommen udvikler sig alvorligt.

Behandling og forebyggelse

Parodontose hænger tit sammen med mundhygiejnen, og derfor er det bedste råd vi kan give dig, at tage den daglige tandpleje alvorligt. Når du besøger vores tandlægeklinik i Herning, giver vi dig de nødvendige råd til, hvordan du opretholder en sund mund med tandtråd og grundig tandbørstning. Det vigtigste er, at holde tænderne rene for bakterier og snavs fra madrester.

Hvis sygdommen allerede er brudt ud, kan vi ved hjælp af laser effektivt fjerne bakterier i og omkring tandkødslommerne. I andre mere sjældne tilfælde kan vi udføre en tandkødsoperation. Dette kirurgiske indgreb har til formål at genoprette enten tandkødet eller kæben.

Det er meget vigtigt, at du besøger os, hvis du har en mistanke om, at du er ramt af parodontose. Hvis du er bekymret for at udvikle sygdommen, så kontakt os – vi kan i den forbindelse aftale en fast konsultation hvert halve år, hvor du kan få tjekket dine tænder for parodontose.