Hvad er et implantat?

Et implantat er en falsk tandrod i metal, som kan placeres i kæben i stedet for en tand, der enten er blevet trukket ud eller, som af andre årsager, mangler.

Gør det ondt?

Alle større tandbehandlinger kan være ubehagelige, men med den rette bedøvelse er behandlingen både tålelig og smertefri. Det gør ondt, når implantatet skal hele, men ikke mere end hvis man har fået trukket en tand ud, eller skal hele fra en rodbehandling. Vi giver dig selvfølgelig recept på smertestillende efter behandlingen, så du kan lindre eventuelle smerter. Selvom behandlingen virker stor i sammenligning med at få fyldt et hul, så er der tale om et meget lille kirurgisk indgreb, som heler relativt hurtigt, og resultatet er en fuld funktionsdygtig falsk tand, der ligner og føles som enhver anden tand.

Hvad koster det?

At få lavet en implantatbehandling er en lidt bekostelig affære. Det skyldes dels, at der ligger meget arbejde i, at sikre at implantatet bliver succesfuldt og dels, at materialerne til behandlingen skal være af høj kvalitet. Resultatet står dog mål med prisen, idet tanden, hvis den naturligvis passes ordentligt, vil både se ud og virke som en almindelig tand. Da alle tænder og tandsæt er forskellige, afhænger prisen naturligvis af, hvilke muligheder der er i forhold til dit tandsæt, men prisniveauet starter ved ca. 8.000 kr.

Hvordan forløber operationen?

Operationen kan, alt efter forholdene i din mund og dit generelle helbred, forløbe på forskellige måder. Normalt forløber operationen således, at der placeres en kunstig tandrod i munden, som skal hele over de næste 6 – 8 uger. Herefter laves en krone, som kan sættes på tandroden. For nogle er der ekstra omstændigheder som gør, at der skal lægges mere arbejde for at gøre kæben klar til implantatet. Hvis du skal have lavet et implantat, kan du booke en tid, så vil vi kigge på din specifikke situation og forklare dig i detaljer, hvordan netop din operation kan komme til at forløbe.

hvad-er-et-implantat

Ring til os