Værd at vide

Tandlægerne Kold – Herning Implantat Center

Rengøring af bidskinne

Det er vigtigt, at man holder sin bidskinne helt ren for at undgå bakterielle angreb. Man bør derfor børste sin bidskinne grundigt hver gang den tages ud af munden, og igen inden den sættes ind. Man må ikke rengøre bidskinnen med tandpasta eller andre lignende midler, da dette kan give permanente skader på selve skinnen. I stedet holdes den ren med almindelig flydende håndsæbe og en ren tandbørste, hvorefter den skylles i koldt vand.

Er parodontose (parodontitis) arveligt?

Flere undersøgelser har vist, at parodontose kan være arveligt. Det vil sige, at hvis én eller begge af dine forældre har parodontose, så er risikoen forhøjet for at du ligeledes udvikler sygdommen. Men fortvivl ikke, for selv om parodontose kan være arveligt, så kan det i mange tilfælde undgås med den rette forebyggelse og behandling.

Tandpine i rodbehandlet tand

En rodbehandling betyder, at man fjerner tandens nerve. Hvis du efterfølgende oplever tandpine i din rodbehandlede tand, er der ingen grund til at være nervøs. Det er meget normalt, at man oplever smerter eller ubehag i de første par dage efter en rodbehandling. For at undgå de værste smerter, kan du med fordel tage nogle smertestillende piller, mens bedøvelsen fra selve rodbehandlingen endnu har en virkning.

Hvordan ser et hul i en tand ud

Huller i tænderne – som i fagsprog kaldes caries – er en sygdom i tænderne, som de fleste af os får på et tidspunkt i livet. Symptomerne du bør være opmærksom på, er mælkehvide områder på tænderne, der som oftest forekommer langs tandkødskanten. Et andet tegn kan være mørkere områder på tændernes overflader. Er tilstanden alvorlig, som konsekvens af at hullet har fået lov til at udvikle sig, kan man risikere at et mindre stykke af den ramte tand knækker af.

Tandpine forvoldt af din visdomstand

Mange mennesker, særligt unge, oplever en slem tandpine ved frembruddet af deres visdomstænder. Det skyldes, at der hos mange ikke er nok plads i kæbepartiet til at visdomstanden kan vokse ordentligt ud. Som konsekvens af dette bryder tanden ofte kun delvist frem i munden. I disse situationer opstår der som regel en lille tandkødslomme omkring selve tanden, som er utroligt svær at holde ren. Det betyder, at selvom man gør det forebyggende arbejde ordentligt og børster tænder grundigt, så kan bakterier hobe sig op og udvikle sig til betændelse i tandkødet.

Sådan undgår du syreskader

Syreskader opstår, når tandemaljen – det yderste lag at tænderne – udsættes for syre fra sure fødevarer som sodavand, juice, syrligt slik og frugt. Syren opløser kalken på tandemaljen, og tænderne bliver med tiden kantede, mere følsomme og mindre.

Kender du den rette børsteteknik?

To tandbørstninger af ca. 2 minutters varighed om dagen holder tænderne rene og munden sund. Det lærer de fleste som børn. Det er også i barndommen, at de fleste lærer at børste tænder. Ofte tages den tillærte børsteteknik med ind i voksenlivet, og tandbørstningen bliver en rutine, som udføres uden større omtanke. Det er derfor vigtigt at have et godt samarbejde med din tandlæge/tandplejer for at opretholde den gode mundhygiejne.

Dårlig ånde – hvad kan jeg gøre?

Mange oplever at have dårlig ånde, når de vågner om morgenen. For de fleste forsvinder den dårlige lugt dog, når de har spist morgenmad og børstet tænder. Men for andre er dårlig ånde et problem, som ikke kun begrænser sig til morgenstunden. Faktisk oplever cirka hver femte dansker på et eller andet tidspunkt at have dårlig ånde i sådan en grad, at det påvirker deres hverdag. Spørg din tandplejer/tandlæge for individuel vejledning.

Den billigste løsning på tandlægebesøg

Vi går aldrig på kompromis med kvaliteten, og vi formår alligevel at holde et fornuftigt prisniveau.

Laser

Klinikken tilbyder state-of-the-art moderne parodontosebehandling (parodontitisbehandling) med ny type laser.

Digital aftryksscanner

Tandlægerne Kold er udviklingsklinik i digital tandteknologi for det ledende firma på markedet, 3Shape. Det betyder, at vi er blandt de første i Danmark.