Dårlig ånde – hvad kan jeg gøre?

Mange oplever at have dårlig ånde, når de vågner om morgenen. For de fleste forsvinder den dårlige lugt dog, når de har spist morgenmad og børstet tænder. Men for andre er dårlig ånde et problem, som ikke kun begrænser sig til morgenstunden. Faktisk oplever cirka hver femte dansker på et eller andet tidspunkt at have dårlig ånde i sådan en grad, at det påvirker deres hverdag.

Derfor får du dårlig ånde

I få tilfælde skyldes permanent dårlig ånde – som på fagsprog kaldes halitosis – problemer i maven, sygdomme eller brug af medicin. Men hos cirka 90 % af de ramte skal årsagen findes i munden. For eksempel kan betændelsestilstande som tandkødsbetændelse og paradentose føre til dårlig ånde.

Det kan du selv gøre

Tandkødsbetændelse skyldes bakterier i munden. Bakterierne kan dog holdes væk med god mundhygiejne. To daglige tandbørstninger er et godt udgangspunkt til at holde munden fri for bakterier og tandkødsbetændelse. Dog kommer tandbørsten ikke ind mellem tænderne, så det er vigtigt, at du supplerer med tandtråd eller lignende. Desuden er det en god idé at rense tungen – enten med en tandbørste eller en speciel tungeskraber.

En god mundhygiejne er alfa og omega, hvis du vil komme dårlig ånde til livs. Men du kan også supplere med tyggegummi og pastiller. Det er dog vigtigt, at du vælger sukkerfri varianter, så du undgår huller i tænderne.

Det kan vi hjælpe med

En del af en god tandpleje indebærer også,at du kommer til tandlægen med jævne mellemrum, da årsager til dårlig ånde som tandkødsbetændelse kan være svære at opdage i starten. Hos Tandlægerne Kold tilbyder vi tjek af dine tænder og en nem og skånsom tandrensning og behandling af tandkødsbetændelse. Vi kan desuden vejlede dig i yderligere vedligeholdelse af tænder og tandkød.