Caries

Caries er betegnelsen for huller i tænderne – en sygdom i tænderne mange af os på et tidspunkt vil få. Cariesangreb kommer gradvist til udtryk. Bakterier sætter sig på tandens overflade, hvis de ikke fjernes ved regelmæssig tandbørstning. Bakterierne udvikler sig til plak, som producerer syre i forbindelse med optagelse af sukker fra organiske stoffer. Et hul vil vise sig ved en hvid eller mørk misfarvning på tanden. Caries forekommer oftest på tyggefladerne og fladerne mellem to tænder, men kan også opleves at forekomme i en spalte mellem en tand og en fyldning.

Behandling – fyldninger

Hvis cariesangrebet blot er overfladisk, kan man ved hjælp af korrekt tandbørstning, og hyppig brug af tandtråd og tandstikker, komme angrebet til livs.
Hvis angrebet derimod er mere fremskredent, og bakterierne er trængt ind i tandbenet, er tandlægen nødsaget til at bore det syge tandvæv væk. Det syge tandvæv erstattes med en fyldning. I dag er det mest almindelige fyldningsmateriale plast. Dog anvender vi alle former for fyldningsmaterialer – plast, porcelæn og guld – afhængigt af tændernes tilstand, og vores patienters individuelle ønsker. Plast og porcelæn har den væsentlige fordel, at det kan tilpasses tandens farve, og desuden er det meget holdbare materialer.
Hvis cariesangrebet er så omfattende, at bakterierne er nået ind til tandnerven, må der foretages en rodbehandling, før der efterfølgende kan laves en fyldning.

Se billeder

Undgå cariesangreb – husk forebyggelse

Huller i tænderne er noget, man skal stræbe efter at undgå. I bund og grund er det forholdsvis enkelt at forebygge cariesangreb og dermed undgå fyldninger i tænderne. En daglig børsterutine – to minutter morgen og aften – kan med den korrekte børsteteknik forhindre langt de fleste cariesangreb. Hyppig brug af tandtråd og tandstikker kan også være en stor hjælp. Hos Tandlægerne Kold prioriterer vi forebyggelse højt, og vi rådgiver om mundhygiejne og instruerer dig gerne i korrekt børsteteknik.

Priser Kontakt